Codul bunelor maniere – cum ne îmbrăcăm în călătorii?

Posted on November 21, 2011

Chestiunea cu modul de a te îmbrăca când pleci într-o călătorie e una destul de delicată şi, cred eu, are şi o latură care ţine de educaţie şi de bunele maniere.

Cred cu forţă în liberul arbitru şi în libertatea de exprimare care include şi modul în care ne îmbrăcăm şi acum mă refer în general, nu numai în călătorii. Chestia aia care se numeşte “democraţie”. Numai că, democraţie înseamnă să faci ceea ce-ţi place şi ceea ce vrei cu condiţia sa-i respecţi şi pe cei din jurul tău şi să nu-i calci pe bombeu, respectiv bătături.

Am avut de multe ori în viaţă o ţinută neconvenţională – când eram f. tânără probabil din cochetărie, spirit de frondă şi din dorinţa de a ieşi din tipare, mai târziu dintr-o necesitate interioară sau din comoditate. În orice caz, o persoană care pe vreme aceea ieşea pe stradă rasă în cap, nu cred c-ar putea fi vreodată acuzată de rigiditate în gândire.

Şi totuşi există nişte lucruri de care trebuie să ţinem cont atunci când plecăm într-un alt loc decât cel în care locuim.

1. Îmbrăcămintea într-o călătorie trebuie să fie potrivită pentru genul de călătorie pe care-l faci  – o pereche de şlapi, sandale, pantofi sau cizme cu toc nu sunt cele mai bune alegeri pentru munte, nu? Deşi, din câte am văzut eu, există suficient de multe persoane care m-ar contrazice – numiţii şoşonari, alias paltonari sau pantofari. (Am găsit aici un set de definiţii pentru pantofarului ca personaj – numai pentru cei cu simţul umorului).

A merge într-o zonă f. caldă şi cu f. mult soare fără ceva de pus pe cap şi chiar ochelari de soare e nu numai o dovadă de ignoranţă dar şi de inconştienţă. Pregătirea unei călătorii trebuie să includă şi o verificare a temperaturii din zonă şi a vremii în general pentru perioada când călătoreşti şi a oricăror informaţii care te-ar putea ajuta să-ţi faci bagajul corespunzător.

Înainte să mergem la cascadele Iguazu, de exemplu, am aflat că trebuie să ai neapărat ceva de pus pe cap, ochelari de soare şi costum de baie pe sub haine subţiri şi o folie de plastic (pe care o puteai achiziţiona şi de la ghizi în autocar la plecarea spre cascadă). Noi am avut noroc că au fost şi nori şi nu ne-a bătut soarele în cap tot timpul dar chiar şi aşa, a fost cald şi f. f. umed. Mai mult, acolo te faci fleaşcă în locuri unde sunt construite pasarele până un pic mai aproape de căderile de apă care sunt atât de puternice încât pleci de acolo ca după un duş.

Oriunde ai merge, fie că e pe munte sau într-un oraş, dacă scopul e călătoria şi nu mersul la restaurant sau la shopping, alege încălţăminte comodă şi de bună calitate. Ai milă de picioarele tale şi asigură-te că te bucuri pe deplin – foloseşte bocanci sau ghete bune pe munte, încălţăminte uşoară, fără toc înalt pentru oraş, pantofi sport pentru zone denivelate de tipul siturilor arheologice.

2. Îmbrăcămintea ar fi bine să fie adecvată şi cultural locului unde mergi. E f. plăcut să porţi şort şi bluze decoltate (în cazul bărbaţilor am văzut şi modelul fără cămaşă) dacă temperatura este peste 25 de grade. Cu toate astea, există zone unde acest lucru este lipsit de respect. În plus, dacă nu călătoreşti în scopuri matrimoniale, nu prea are sens să şochezi lumea pe unde mergi.

Nu mă refer aici numai în la zonele cu religie musulmană unde, indiferent de părerile noastre legate de modul în care se înfăşoară femeile, respectul, dacă nu educaţia, ar trebui să te facă să te îmbraci cât mai adecvat. “When in Rome…”

Prietenul meu mexican Alejandro în Istambul cu esarfa pe care mi-am luat-o eu pentru moschei.

Nu spun că trebuie să ne învelim din cap pînă în picioare dar o fustă lungă şi o bluză decentă,  (şi să nu mă întrebaţi ce vreau să spun prin decentă vă rog) şi pantaloni lungi la bărbaţi sunt o alegere bună.

Chiar la noi acasă în România, nu e prea frumos să te duci pe la mănăstiri într-o ţinută de plajă, oricât de tolerantă ar părea religia ortodoxă.

În episodul următor, voi încerca să vorbesc despre obiceiurile la masă, un subiect care poate fi extrem de amuzant sau enervant.

» Filed Under Altele, Am vazut, De prin Europa, De prin Romania, Prin lume

Comments

3 Responses to “Codul bunelor maniere – cum ne îmbrăcăm în călătorii?”

1. Adina on November 22nd, 2011 1:25 am

foarte bun acest subiect,unii de imbraca total neadecvat pentru locurile care le viziteaza si de multe ori si eu am fost nepregatita,bine nu purtam pantofi cu toc in varf de munte,dar cum ai pus poza la cascadele iguazu nu m-as fi gandit ca trebuie sa pui ceva pe cap de exemplu sau costum de baie:).

2. anca on November 24th, 2011 8:06 pm

Sunt cel putin doua locuri in care ai toate sansele sa te uzi la piele si daca mai mergi si cu barca pana aproape de una dintre cascade oricum te uzi pt. ca intra apa in barca. Fiind f. cald nu e o problema dar e mult mai simplu daca ai costum de baie 🙂

3. Cum mâncăm în călătorii – codul bunelor maniere : Experienţe de Călătorie – FUNTUR on August 17th, 2013 8:11 pm

[…] modul în care ne îmbrăcăm într-o călătorie este important pentru confortul nostru, pentru siguranţa noastră şi integrarea într-un anumit […]