Coasta bulgară şi farmecele ei

Posted on October 2, 2012

Anul ăsta mi s-au împlinit două vise mari  – Anacapri cu Villa San Michele şi Machu Picchu care e pe cale….

O să mă întrebaţi ce legătură are asta cu coasta bulgară. Staţi aşa că vă zic.

Pregătirile înainte de plecarea în Peru mi-au luat atâta timp (nu, nu e vorba de plecare în sine, pe care am pregătit-o din timp şi serios, ci de ce trebuie să las  gata şi pregătit în urmă, ca să nu-mi sară nimeni în gât că am plecat şi-am lăsat treburile nefăcute) încât Anacapri mai are de aşteptat. Nu de alta dar pentru Anacapri îmi trebuie linişte şi timp, ca să mă bucur încă o dată şi să savurez amintirile pe îndelete.

Aşa că, uite cum a câştigat coasta bulgară întâietatea la scris. De ce coasta bulgară? Pentru că acolo am fost acum 10 zile. Am plecat într-o mică vacanţă de trei zile pe traseul Krapetz – Shabla – Tyulenovo – Cap Kaliacra – Kavarna.

Acum, de când cu autostrada, ajungi leger în 3 ore la Vama Veche şi de acolo mai e doar un pic. De la Vama Veche până la Kavarna, pe drumul de coastă, sunt vreo 70 de km cu totul. Drumul din Bulgaria nu este autostradă, dar nu este nici prea rău – mai are vălureţe, mai una-alta, dar se poate merge cu 80-90 la oră fără probleme (oricum 90 e limita de viteză).

Dacă vreţi să vedeţi Krapetz trebuie să faceţi stânga după Vaklino (pînă unde de la Vamă sunt doar vreo 13 km) – cam 7 km de la drumul spre Kavarna. După care, o dată reveniţi la drumul principal, la Shabla trebuie să aveţi grijă s-o luaţi spre est ca să mergeţi pe drumul de coastă care trece prin Tyulenovo, Kamen Bryag, Sveti Nikola (de aici, dacă vreţi, faceţi un ocol până la Russalka şi înapoi), Balgarevo (de unde se poate ajunge la Cap Kaliacra şi la golful Bolata)  şi  Kavarna. Sigur, dacă vă e dor de Balcic, e doar la un pas.

Mai fusesem în Bulgaria prin Vama Veche dar nu pe drumul din est ci pe drumul care merge direct la Balcic. Am vrut să văd Tyulenova despre care am auzit numai lucruri bune şi am vrut neapărat să văd Kaliacra. Cu ocazia asta am oprit şi la cel mai vechi far de la Marea Neagră de la Shabla şi evident n-am ratat să mâncăm la Dalboka şi la dus şi la întors.

Krapetz-ul nu m-a impresionat prea tare – e un sătuleţ unde poţi merge dacă vrei să stai la ţară la mare – în plus, fiind sfărşit de septembrie, era cam pustiu.

Pe lângă far, Shabla are şi o plajă foarte pitorească şi o grămadă de pensiuni care la vremea la care am fost noi erau cam închise.

La Tyulenovo  mi-a plăcut coasta foarte mult – deja ştiam câte ceva de la Lumea Mare şi este într-adevăr pe gustul meu, adică plin de stânci care se ridică dintr-o mare verde-albastră ce nu pare deloc Neagră şi care e limpede, limpede. La Tyulenovo sunt şi ceva posibilităţi de cazare – vreo cateva hoteluri şi pensiuni la nivel de 40-50 leva-dublă-noapte – şi dacă sunteţi amatori de sărituri în apă şi de scufundări, de linişte şi sălbăticie, atunci e locul ideal. Eu aş încerca o mică vacanţă acolo.

La Russalka (unde e de fapt un complex de vacanţă care n-arată rău şi are comentarii destul de bune) n-am ajuns pentru că vroiam să ajungem să ne cazăm în Kavarna şi ne-am oprit şi să mâncăm la Dalboka (ferma de scoici) unde de altfel am mâncat şi la întoarcearea spre ţară. Sunt două restaurante de fapt Dalboka şi Dalboka Sirena şi  am mâncat la amândouă bine. Meniul e asemănător – multe feluri de peşte, midii în cele mai variate feluri (salate, frigărui, sărmăluţe, musaca…..), melci, crabi…. Aveţi aici un meniu. Au chiar şi un desert interesant  – midii cu mere – adică o jumătate de chochilie de midie cu midia în ea, peste care sunt puse mere tăiate în cubuleţe f.mici cu zahăr (probabil la cuptor) cu un pic de frişcă deasupra – interesant.

Deşi se poate plăti şi în euro şi în lei, eu vă sfătuiesc să plătiţi în leva – la unul dintre restaurante au calculat cursul leva la 2,5 lei iar la celălalt (din dreapta) a vrut să calculeze la 3,5 lei doar că s-a încurcat în socoteli şi a ajuns tot la 2,5 lei-leva )curs care e ocicum peste cursul băncii).

E imposibil să rataţi drumul spre Dalboka care coboară într-o pantă f. abruptă spre mare (era în curs de refacere când am fost noi) pentru că e marcat pe şosea – se află la câţiva km după Balgarevo în drum spre Kavarna.

Despre Kalicra, Bolata şi Kavarna, vă zic altă dată, nu de alta dar azi începe călătoria mea spre Peru – plec azi pe la 5pm şi ajung mâine dimineaţă pe la 12 (ora lor – adică pe la 5pm la noi, doar vreo 26 de ore).

Să ne “auzim” cu bine, deşi o să petrec mult mai mult timp călătorind decât scriind.

» Filed Under Am aflat, Am mincat la, Am vazut, De prin Europa, Insemnari din calatorii, Ne-am cazat la

Comments

2 Responses to “Coasta bulgară şi farmecele ei”

1. Machu Picchu între panică şi subiectivism : Experienţe de Călătorie – FUNTUR on April 3rd, 2013 7:16 pm

[…] Căci, ce să ştie el bietul despre Machu Picchu?! Poate să vă povestească despre Kaliacra sau Tyulenova, despre Vama Veche, ba chiar şi despre Transfăgărăşan ori Sibiu dar despre oraşul incaş nu […]

2. Pregătiţi marea că vin bloggerii! : Experienţe de Călătorie – FUNTUR on June 10th, 2013 12:01 pm

[…] Bulgaria, pe la locuri cunoscute dar tare îndrăgite, adică la Balcic, la Capul Kaliakra şi la Tyulenovo. Pe drumul de înapoiere n-avem cum să nu ne oprim la Dalboka să mâncăm vreo combinaţie […]